Leveransebetingelser
Her følger våre standard leveransebetingelserRingeskikker
For å ivareta lokale ringeskikker er det viktig at en skriftlig nedtegning av dette sendes oss slik at vi kan tilpasse ringeprogrammene i styringsuret. Merk at dersom det f.eks. er tradisjon for å kime med mer enn en klokke trengs det ekstra kimehammere for dette. (Kiming er raske slag på klokken mens den henger stille. Dette benyttes ved høytid: eks. jul, påske, pinse og enkelte steder også bryllup). Dersom en spesiell kimehastighet er ønsket må dette oppgis som slag per minutt. For å tilpasse automatikken til lokale ringeskikker må vi motta en slik skriftlig nedtegning senest sammen med en eventuell bestilling. Merk at ekstra kostnader kan tilkomme.
Alle våre automatiske ringeanlegg kan om ønskelig også håndringes, f.eks. ved spesielle anledninger. Dersom det er ønskelig at vi skal klargjøre klokken(e) med tau og ringestang må dette bestilles spesielt. Ønsket lengde på ringetauet må oppgis da dette avhenger av hvor klokkeren skal stå. Det anbefales at kirken har et bevisst og aktivt forhold til å ivareta den manuelle ringetradisjonen også etter automatisering da dette er en "truet" immatriell kulturarv/tradisjon som er like gammel som den kristne kirke i Norge.
Elektro
Vår leveranse omfatter ikke elektrisk ledningsopplegg eller tilkobling. Deres el-installatør må kontrollere at eksisterende ledningsopplegg er i tilfredsstillende stand og kan benyttes. Han må sette opp og tilkoble vårt autoskap og styring, samt legge signalkabel til hver ringemotor og koble disse. Kabeltrekking skal normalt utføres før vår ankomst, resten samtidig med vår montering.
Enkelte steder kan det være hensiktsmessig å sende skap og styring til elektriker i forkant, slik at mest mulig er klart før vår montering. (Fraktkostnader vil i så fall legges til tilbudsprisen). Det anbefales at dere setter deres elektriker i kontakt med oss for en avklaring av omfang og for å planlegge utførelse tidligst mulig.
Denne oppgraderingen fornyer all styringsautomatikk og elektronikk. (Erstatter mekaniske releer, tidsledd, programverk/programapparater i automatikkskapet tilknyttet styringen av kime-/slagapparat og ringemaskiner, og eventuelle eksisterende koblingsur). Anlegget blir fritt for elektrisk støy og vil da oppfylle kravene i de nye forskriftene til elektriske anlegg. For informasjon om den nye styringscomputeren, automatikkskap, eventuell radiofjernstyring eller andre opsjoner se produktlinjene. Oppgraderingen besørger en sikrere drift og enklere vedlikehold og support, spesielt hvis Apollo 3 tilknyttes internett.
Øvrige betingelser
1. Følgende er ikke medtatt:
-Elektrisk ledningsopplegg og tilkobling i henhold til skjema, ved behov.
-Snekkerarbeider og materialer, ved behov.
-Leie av kran/lift/stillas e.l., ved behov.
2. Byggteknisk: Det forutsettes at bygningsmessige forutsetninger er i orden, og at det er normal adkomst til tårnet og klokkene.
3. Oppdragsgivers forberedelser: Der det er behov for utskifting av gammelt eller legging av nytt ledningsopplegg er det normalt behov for at noe av dette er lagt av lokal elektriker før vi kommer for å montere. Det forutsettes at kunde tar et selvstendig initiativ for å avklare dette behovet med oss og igangsette lokal elektriker før vår ankomst.
4. Ved manglende forberedelser: Ved brudd på forutsetningene i punkt 2 eller 3, eller der andre forhold utenfor vår kontroll medfører at oppdraget ikke kan utføres og ferdigstilles på samme reise vil ekstra reiseutgifter i enkelte tilfeller kunne tilkomme.
5. Lokale håndtverkere: Elektriker (og snekker) må ved behov møte vår montør monteringsdagen. Elektriker må, der det er relevant, avsette ca 1-2 dager for legging av kabler, samt oppsetting og tilkobling av automatikkskap og styrepanel. Dette kommer i tillegg til eventuelt behov for kabeltrekking før vår ankomst. Ta kontakt med oss for utfyllende informasjon og nærmere avtale ettersom behovet for elektriker og snekker varierer.
6. Leveringstid: Det må normalt beregnes ca 3 mnd leveringstid.
7. Fakturering: Utført arbeid og produserte men ikke leverte varer faktureres fortløpende. For ordrer med nettosum over kr 250.000,- må det påregnes inntil 1/3 forskuddsbetaling.
8. Kirker med vernestatus: I de tilfeller der den aktuelle kirke er listeført forutsettes det at Kirkevergen besørger nødvendige godkjennelser før oppstart. Eventuelle føringer eller forutsetninger gitt i en godkjennelse må inkluderes i deres bestilling og kommuniseres eksplisitt, vi kan ellers ikke ta ansvar for at disse blir fulgt. Kunden har selv ansvar for å besørge at elektriker/snekker overholder eventuelle slike føringer og forutsetninger.
9. Dokumentasjon: Enkelte steder vil det være behov for et tegningsgrunnlag i søknadsprosessen. Dersom våre prinsippielle skisser ikke er tilstrekkelige kan egne tegninger utarbeides av oss på forespørsel. Dette vil utføres på regning men vil anslagsvis koste ca 7500,- eks.mva. pluss reisekostnader og arbeidstid for innhenting av nødvendige mål.
10. Befaring: Tilbud gis normalt på grunnlag av data vi allerede har eller får tilsendt. Dersom oppdragsgiver ønsker en særskilt befaring vil dette i utgangspunktet utføres når vi er i området på andre jobber. En slik befaring faktureres etter gjeldende satser og vil kunne refunderes ved bestilling innenfor et år fra tilbudsdato.
